onsdag 10 juni 2009

Att tågluffa i Italien

tågluff italienJag började min erfarenhet av de italienska tågen när jag studerade utomlands. Vi började med den italienska tågluffen i Pisa och vi hade ingen aning om hur tågen fungerade, hur man köpte biljett eller hur man validerade den.
När vi väl började tågluffen så blev det helt klart dock. Vi kunde få vänta i långa köer på tågstationen för att sedan komma fram till disken där INGEN talade engelska.


Hur man köper en tågbiljett i Italien

tåg i italienEn sak som är bra när man tågluffar i Italien är att man kan köpa biljetten i automatiska maskiner. Ofta finns det mycket folk runt dessa så det är enkelt och hitta och du behöver inte oroa dig för att tala med personal som inte pratar engelska.
Var dock vaken med vilken typ av tåg du väljer då regionaltågen stannar i varje liten by, vilket i och för sig kan vara charmigt men inte så charmigt om du skall hinna med ett flyg.

Många turister har fördomar mot tågen i Italien men jag måste säga att efter mina månader i Italien så har jag fått uppfattningen att de är mycket punktliga och pålitliga. De enda gångerna jag har haft problem med tågen i Italien är när det har varit så kallade Sciopero vilket innebär strejk.

Saker att komma ihåg när du tågluffar i Italien

Kom ALLTID ihåg att validera din biljett i dom gula lådorna som finns på varje station innan du kliver på tåget. Säkerställ också att du har rätt biljett för rätt typ av tåg. Det hände mig en gång att jag hade köpt en Regionale biljett för ett Intercity tåg vilket innebär att jag höll på att åka på böter. Lyckligtvis hade jag pengar på fickan för att betala mellanskillnaden.

tågstation italienNär du reser med Italiens stolthet Eurostar så kommer du märka att vissa typer av människor alltid försöker stjäla sittplatser även om dom inte har någon. Om detta händer så är det bara för dig att visa dom din biljett så löser det sig med att dom flyttar på sig utan problem.

Till sist, njut av åkturen, du kommer se otroliga landskap från ditt fönster under tågluffen!